چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰

سیدباقر میرعبدالهی در آیین تکریم سرپرست و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز:

در کنار منابع مکتوب و غیرمکتوب، کتابداران هم منبع اطلاعاتی محسوب می‌شوند

معارفه مدیرکل استان البرز

آیین معارفه علی معدنی‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز و تقدیر از هادی آشتیانی، سرپرست اداره‌کل با حضور مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مسئولان استانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز، مراسم تکریم سرپرست و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز با حضور سید باقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مرتضی ولی‌پوری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز؛ عباس نعمتی، سرپرست اداره کل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ عبدالله دارایی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان؛ محمد مهرابی، رئیس حوزه هنری استان؛ سید جواد تهامی، معاون اداره کل زندان های استان؛ رؤسای شهرستان‌ها، مسئولان و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان روز سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ در سالن آمفی تئاتر کتابخانه عمومی امیرکبیر کرج برگزار شد.

در کنار منابع مکتوب و غیرمکتوب، کتابداران هم منبع اطلاعاتی محسوب می‌شوند

سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: با توجه به سابقه شش ساله‌ حضورم در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اگر بخواهم  مهم‌ترین ویژگی‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی را برشمارم، آنها را در دو عنوان خلاصه می‌کنم. اولین ویژگی، «عمومی‌بودن» آن است. بر اساس معنای فنی و کتابدارانه، «عمومیت» هم صفت کتابخانه است به این معنا که کتابخانه یک مرجع فرهنگی و اجتماعی است که با  همه گروه‌ها ارتباط برقرار می‌کند، و هم صفت عضو است که در این شمول، متخصصانی را هم که از خدمات کتابخانه های عمومی استفاده می‌کنند در بر می‌گیرد.

میرعبداللهی در ادامه  افزود: یک معنای دیگر عمومیت، که مخصوصاً برای کتابداران قابل توجه است، این است که طبقاتی از جامعه ما که در وضع طبیعی ممکن است، به دلایلی، امکان کتابخوانی نداشته باشند را به کتابخانه می‌آورد؛ گروه‌هایی مانند خانم‌های خانه‌دار و همچنین گروه‌های خاص مانند نابینایان، کم بینایان، ناشنوایان و کم شنوایان را که متأسفانه باید گفت کتابخانه‌های عمومی از معدود دستگاه‌های فرهنگی هستند که به این گروه از مخاطبان خدمت ارائه می کنند.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات تصریح کرد: دومین ویژگی کتابخانه‌های عمومی این است که پاسخگوی مهم‌ترین نیاز مردم، یعنی نیاز به دانستن و منابع اطلاعاتی، است. معمولاً چنین رایج است که منابع اطلاعاتی را به منابع مکتوب و غیرمکتوب منحصر می‌کنند و از آنها با عنوان «بسته اطلاعاتی» نام می‌برند، اما در تعریف جدید از خدمت‌رسانیِ کتابخانه‌ای، خود کتابدار هم یکی از منابع اطلاعاتی است، و همین نکته حساسیت کار آنها را گوشزد می‌کند. انتظار اعضا از کتابداران این است که، از آنجا که مواجه‌ای مستقیم و بی‌واسطه با عضو دارند، نقص احتمالی در منابع اطلاعاتی مرسوم را با دانش و مهارت خود جبران کنند.

میرعبداللهی بیان داشت: از برادر عزیزو متعهدم جناب آقای آشتیانی صمیمانه تشکر می‌کنیم که سرپرستی این استان را پذیرفتند، رنج راه بر خود هموار کردند و با وجود مسئولیت در اداره کل فرهنگی نهاد و همین‌طور با وجود فعالیت موثر در سایر حوزه‌های فرهنگ و رسانه، این مسئولیت را نیز پذیرفتند و در دوران تصدی خود ثبات و آرامش در ستاد و کتابخانه‌ها را حفظ کردند.

وی افزود: آقای معدنی پور نیز مدارج ترقی را از پایین ترین نقطه حضور در نهاد طی کرده‌اند و این که یک کتابدار به منصب مدیر کلی می‌رسد، نویدبخش این است که کتابداران ما می‌توانند شایسته احراز مسئولیت‌های بالاتر باشند. 

در کنار منابع مکتوب و غیرمکتوب، کتابداران هم منبع اطلاعاتی محسوب می‌شوند

مرتضی ولی پوری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز در آیین تکریم و معارفه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز گفت: کتابخانه یک مرجع فرهنگی و اجتماعی است که می تواند با گروه‌های مختلف جامعه هدف ارتباط برقرار کند. کتابخانه نقش بسزایی در مسائل اجتماعی، عمرانی، اقتصادی و حتی سیاسی اجتماعی دارد. همین موضوع  مسئولیت کتابداران ما را دوچندان می‌کند. کتابخانه منبع و مرجع تغذیه روحی و فکری و انسجام جوانان ماست. جوانان، سرمایه‌های تحول‌آفرین کشورند و بخش عمده ‌ای از پرورش جوانان می‌تواند در کتابخانه اتفاق بیفتد. کتابخانه هم پرورشگاه نخبگان و هم محل سازماندهی آنان می‌تواند باشد.

ولی پوری اظهار داشت: مشکلات استان، رافع مسئولیت من و شما نیست. تعداد کتابخانه‌های استان به نسبت جمعیت ۳ میلیونی استان، کافی نیست و  این کمبود، مسئولیت آقای معدنی پور را بیشتر می‌کند. اقدامات خیلی خوبی در استان انجام شده که جای تشکر دارد اما کافی نیست و پیشرفت امور مستلزم همیاری همه نهاد اجتماعی و فرهنگی استان است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار تصریح کرد:  از آقای معدنی پور انتظار داریم که ظرفیت و توانمندی خودشان را مضاعف کنند؛ چرا که هرکس در نظام جمهوری اسلامی منصبی را می‌گیرد در قبال خون شهدا مسئولیت دارد. از آقای معدنی پور درخواست دارم که با قوت تمام پای کار باشند و در همه جلسات استانی و شهرستانی از فرمانداران ما بخواهند که جلسات انجمن را مرتب برگزار کنند تا مشکلات را با همدلی و همراهی برطرف کنیم.

در کنار منابع مکتوب و غیرمکتوب، کتابداران هم منبع اطلاعاتی محسوب می‌شوند

هادی آشتیانی، سرپرست سابق اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت امام حسین (ع) ابراز امیدواری کردند بتوانیم از این ایام بهره کافی ببریم و خودمان را به کشتی نجات سیدالشهدا (ع) برسانیم و به واسطه حضرت عاقبت بخیر شویم.

مدیر کل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان کرد: به این نتیجه رسیدیم که بهترین گزینه‌ای که می‌تواند به کتابخانه‌های استان البرز در این شرایط کمک کند، انتخاب مدیر از داخل مجموعه است. مهم‌ترین شاخصه آقای معدنی پور، که یک برادر انقلابی ارزشی و توانمند هستند، این است که تمام اجزای استان البرز و کتابخانه‌های عمومی و کتابداران استان البرز را می‌شناسند. در دو سال گذشته تلاش کردم که همه کتابخانه‌های استان را ببینم و با اکثر قریب به اتفاق همکاران صحبت کنم.

آشتیانی تصریح کرد: در این مدت ۶ کتابخانه  به مجموعه کتابخانه‌های استان افزوده شد. از نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه  کرج که دراین ایام بسیار کمک کردند تشکر می‌کنم و خوشحالم که دغدغه ایشان که انتصاب یک مدیر بومی بود با انتخاب آقای معدنی‌پور برطرف شد.

وی افزود: استان البرز با اینکه به لحاظ زیربنا و تعداد کتابخانه‌ها جزو استان‌های کم‌برخوردار است، اما در شاخص امانت کتاب جزء سه استان برتر است. سرانه کتابخانه در استان دچار مشکل است که امیدواریم با افتتاح کتابخانه مرکزی و حمایت همه ارکان استان مانند استانداری و شهرداری، این روند اصلاح شود.

در کنار منابع مکتوب و غیرمکتوب، کتابداران هم منبع اطلاعاتی محسوب می‌شوند

علی معدنی پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان البرز نیز بیان داشت: ضمن تشکر از اعتماد دبیرکل نهاد و استاندار استان جناب آقای عبداللهی، از آقای آشتیانی به خاطر زحماتی که در این مدت در استان انجام داد تشکر می‌کنم که باعث توسعه کتابخانه‌ها و تنوع فعالیت‌های ترویجی و فرهنگی در سطح استان شد. حضور ایشان در استان البرز منشأ خیر و برکت بسیاری بود و امیدواریم که در ادامه نیز از کمک های شایان ایشان بهرمند شویم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
2 + 13 =